به گزارش میراثآریا، نشست علمی آیینهاب آب و مضمون باززایی به مناسبت جشن آبانگان به همت ایکوم ایران با همکاری پژوهشکده مردمشناسی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری برگزار شد.
در این نشست علیرضا حسنزاده دانشیار پژوهشکده مردمشناسی نخست به مرور پاسخ و عاملیت انسان ایرانی در برابر خشکسالی در دو منظر آیین و روایت پرداخت. او بر پایه رویکرد بیناآیینی، مضمون اصلی همه آیینهای ایرانی را باززایی دانست که پاسخ به قدرت ویرانگر مرگ و نیستی ناشی از رخدادهای ویرانگری چون زلزله، خشکسالی و جنگ بوده است. رئیس پژوهشکده مردمشناسی، سپس به نمادپردازی آب و باززایی در آیینهای آبانگان زرتشتیان، جشن کوچک و بزرگ صابئین، جشن بهار آشوریان، تیرگان، حکومت زنان و ورفچال در روستای آباسک، نوروز صیادی در خلیجفارس، وارداوار در نزد ارامنه، جشن رپیتون و...پرداخت. او در ادامه به نمادپردازی ایزدستان اساطیری ایران باستان و فرشتهشناسی و دیوشناسی مرتبط با آن پرداخت و ارتباط آن را با آب و نمادپردازی باززایی در آن در چهرههایی چون آناهیتا، اپامنبات، هوم، رپیتون، خاتون چهارشنبه، بیبی سهشنبه، داماهی، مارماهی به بحث نهاد.
حسنزاده سپس در فصل دوم سخنرانی مفصل خود به بحث درباره مطالعات در حوزه میراث آب پرداخت و تاثیر رویکرد میراثی به حل مساله آب را در سه بازه زمانی کوتاه میان و بلند مدت و درصد حل مساله آب را در آن مورد بحث قرار داد. او گفت: در حال حاضر یکی از راههای موثر برای کاهش مساله آب، کاریرد الگوهای پایدار و تابآور میراث کشاورزی و روستایی و در کنار آن پیوند دو سپهر نظام مهم دانایی سواد زیستمحیطی و سواد میراثی دانست. عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری اظهارکرد: میباید نظامهای دانایی که معیشت پایدار و تابآوری انسانی و زیستپذیری سرزمینی را افزایش میدهد، در اولویت مطالعات میراثی و زیستمحیطی قرار گیرد.
انتهای پیام/

نظر شما